Send siden Gem som PDF Print
Forside  • Rengøring, vaskerier og renserier • Lær om arbejdsmiljø • Rengøring • Fakta om øvrige forhold • Sygefravær
 

Sygefravær

 

Problemet og kravene

 

Et sikkert og sundt arbejdsmiljø kan være med til at forebygge sygefravær blandt medarbejderne.

 

Sygefravær skal inddrages i virksomhedens APV. Det er ikke selve sygefraværet, der skal tages stilling til, men det skal vurderes, om der er forhold i arbejdsmiljøet, der kan medvirke til det samlede sygefravær.

 

Enkeltpersoners sygefravær skal ikke inddrages. Arbejdsgiveren må ikke spørge medarbejderen, hvad denne fejler eller har fejlet.

 

APV-processen kan bidrage til at øge kendskabet til eventuelle sammenhænge mellem arbejdsmiljø og sygefravær.
Formålet er at vurdere, hvad der i givet fald kan gøres for at nedbringe denne del af sygefraværet.

 

Årsagerne til sygefravær er ofte sammensatte og forskelligartede. Det kan vise sig, at der faktisk er arbejdsmiljøforhold, som har betydning for sygefraværet.

 

Der stilles ikke krav til, hvordan sygefraværet skal inddrages i APV-processen. Man kan derfor selv vælge den eller de måder, som passer bedst.

 

Sørg som minimum for at følgende 2 spørgsmål besvares:

  • Er der forhold i arbejdsmiljøet, der kan medvirke til sygefravær?
  • Kan ændringer i arbejdsmiljøet bevirke, at sygefraværet mindskes?

 

Gode råd om tiltag og løsninger

 

Vurdér om evt. sygefravær på arbejdspladsen kan være arbejdsmiljørelateret sammen med AMO eller medarbejderne og i forbindelse med APV’en.

  • Find ud af, hvor mange timers sygefravær der er i forhold til det mulige antal arbejdstimer
     
  • Find ud af, om bestemte arbejdsområder, arbejdsfunktioner eller grupper af medarbejdere er særlig belastet af sygefravær
     
  • Tal med medarbejderne, om de oplever, at der er særlige arbejdsbelastninger ved deres arbejde
     
  • Hvis der er særlige arbejdsbelastninger, håndteres de som alle andre arbejdsbelastninger og søges løst gennem en handlingsplan.

 

Efter et sygefravær, - spørg da medarbejderne, så hurtigt som muligt, efter de er tilbage på arbejde, om deres fravær skyldtes noget i arbejdsmiljøet.

 

Afklar herefter, om der er behov for at ændre på arbejdsmiljøet på baggrund af sygefraværet.

 

Læs mere om hvordan man kan måle sygefravær på Arbejdstilsynets temaside om sygefravær.

 

 

Sygefraværspolitik

 

Et andet godt tiltag er at lave en politik med fokus på forebyggelse og arbejdsfastholdelse, der beskriver arbejdspladsens reaktionsmuligheder ved sygefravær.

 

Politikken bør bl.a. beskrive medarbejderens og arbejdspladsen muligheder for at sikre medarbejderens arbejdsvilkår under fraværet og umiddelbare opstart efter fravær.

 

Læs mere om sygefraværspolitik på Arbejdstilsynets temaside om sygefravær.

 

 

Gode links:

 

Dette faktaark er printet fra www.apvportalen.dk, Rengøring, vaskerier og renserier, 21. oktober 2017