Send siden Gem som PDF Print
Forside  • Rengøring, vaskerier og renserier • Lær om arbejdsmiljø • Rengøring • Fakta om ergonomiske forhold • Arbejdsteknik og rengøring
 

 

Arbejdsteknik og rengøring

 

Problemet og kravene

 

Uhensigtsmæssige arbejdsstillinger og bevægelser kan medføre risiko for nedslidning og skader i muskler og led.

 

Arbejdsgiveren har ansvaret for og pligten til at sikre medarbejderes sikkerhed og sundhed.

Han skal bl.a. sikre, at alle er tilstrækkelig oplært og instrueret, så de ikke kommer til skade eller bliver syge på grund af arbejdet.

 

Et af de vigtige områder er at sørge for, at personalet får konkret instruktion og vejledning i arbejdsteknik.

 

 

Gode råd om tiltag og løsninger 

 

De 10 vigtigste emner, som rengøringspersonale bør instrueres i er følgende:

 

1) Undgå vrid.
Undgå at vride i ryggen og nakken. Næse og tæer skal hele tiden pege samme vej. Så husk at flytte fødderne med, når du vil dreje kroppen. Herved kan vrid i hofter og knæ også lettere undgås.
Undgå opvridning af klude, hvor håndleddene overbelastes, og at vride i hænderne, når du mopper gulv.

 

2) Undgå større foroverbøjninger og sidebøjninger i ryggen.
Husk at indstille redskaberne, f.eks. moppeskaftet og støvsugerrøret, og brug forlængerskafter, så du hele tiden kan arbejde i en naturlig oprejst stilling.
Anbring tungere ting og ting, du bruger tit, i god højde, så du ikke skal bukke dig efter dem.
Moppegarn smides på gulvet og sættes på fremføreren. Ved aftagning løftes fremføreren op i god højde og moppegarnet tages af.
Tag støtte på et knæ eller andet, hvis det er nødvendigt, at du bøjer dig forover.

 

3) Undgå lange rækkeafstande og ”strit” ikke med albuerne, men arbejd med overarmene tæt ved kroppen.
Flyt dig efter arbejdsopgaven, gå tæt på, indstil redskaberne og brug forlængerskafter.

 

4) Arbejd med armene under skulderhøjde og over midtlårhøjde.
Brug indstillelige skafter som ”armforlængere” ved høj og lav rengøring. Indstil kørehåndtag til ca. albuehøjde.

 

5) Brug vægtoverføring og skån skuldrene
Arbejd med god afstand mellem fødderne. Bevæg kroppen ved at bruge lårenes muskler til at føre vægten skiftevis fra den ene til den anden fod. Du kan herved skubbe og trække f.eks. et støvsugerrør eller bruge en moppe med 8-talsmetoden.

 

6) Undgå for hurtige og rykvise bevægelser
Arbejd stille og roligt. Hvis noget er lidt tungt, og du f.eks. vil løfte eller flytte det hurtigt, kommer du let til at overbelaste dine muskler og led.

 

7) Brug hellere skub end træk
Når du skal flytte noget, der er lidt tungt, bør du helst skubbe ved at føre vægten fra bageste til forreste ben og bruge din kropsvægt. Så er det lettere at holde ryggen i en god stilling. Hvis man trækker tungere emner, påvirkes lænden ofte uheldigt.

 

8) Undgå at bære på trapper
Hofter, knæ og ryg er ekstra sårbare, når du bærer tungere ting på trapper, som f.eks. en støvsuger eller en spand vand.

 

9) Undgå at arbejde i knælende og hugsiddende stillinger
Knæene overbelastes nemt i disse stillinger. Bøj ikke mere end 90 grader i knæene og brug forlængerskafter.

 

10) Undgå fastlåste og ens arbejdsstillinger
Skift hyppigt mellem forskellige arbejdsstillinger, stående, gående og siddende arbejde for ikke at udtrætte muskler og led.
Skift mellem at bruge den ene og den anden hånd.


 

Opskriften på god løfteteknik

 

Hvis det bliver nødvendigt at løfte tungere emner, bør følgende grundregler indlæres og anvendes:

 

*   Gå tæt til byrden

*   Stå med front mod byrden i bred-/skridtstående stilling

*   Vurder byrdens vægt, og hvor godt den kan holdes fast

*   Sørg for et godt greb i byrden, og at der er god plads omkring dig

*   Bøj i knæ- og hofteled og hold ryggen afbalanceret ved at 

    spænde ryg- og mavemuskler

*   Løft byrden roligt ved at strække knæ- og hofteled

*   Hold byrden ind til kroppen med let bøjede albuer

*   Løft og bær byrden midt foran kroppen eller fordelt ligeligt i 

    begge hænder (bær kun få meter ellers brug hjælpemiddel)

*   Vrid ikke i kroppen, når der løftes, flyt i stedet fødderne.

*   De 3 næser skal vende samme vej (næse og skonæser).

 

Ved frasætning af byrden bruges de samme bevægelser i omvendt rækkefølge.

 

Undgå så vidt muligt tungere løft til og fra niveauer under knæhøjde og over skulderhøjde.

 

 

Opfølgning 

 

Det er meget vigtigt at instruktionen i ovennævnte 10 punkter og løfteteknikken følges op af de, der har givet undervisningen, ledere og arbejdsmiljøorganisationen, for at sikre at personalet rent faktisk anvender teknikkerne!

 

 

Gode links: 

 

Dette faktaark er printet fra www.apvportalen.dk, Rengøring, vaskerier og renserier, 23. oktober 2017